Toegankelijkheid

Regelgevingscontext

De Europese Toegankelijkheidswet (ETW) – Richtlijn (EU) 2019/882 – introduceert gemeenschappelijke toegankelijkheidseisen voor digitale producten en diensten, zoals websites, mobiele applicaties, bank- en betaaldiensten. Vanaf 28 juni 2025 gelden deze verplichtingen ook voor grote ondernemingen zoals CA Auto Bank S.p.A., die een digitale ervaring moeten garanderen die toegankelijk is voor alle gebruikers, inclusief personen met een handicap.

De ETW is van toepassing op een breed scala aan producten en diensten, waaronder:

  • Websites en mobiele applicaties;
  • Digitale bank- en betaaldiensten;
  • E-commercediensten, vervoerdiensten en digitale platforms.

In België is het nationale wetgevingskader dat de ETW omzet momenteel in ontwikkeling of wordt het aangepast. Het Koninklijk Besluit van 29 november 2018 (betreffende de toegankelijkheid van websites en mobiele applicaties van overheidsinstanties) stelt echter al hoge normen voor digitale toegankelijkheid op basis van de Europese norm EN 301 549. De ETW vervangt deze nationale bepalingen niet, maar breidt hun toepassingsgebied uit en harmoniseert de regels op Europees niveau, waardoor de verplichtingen worden uitgebreid tot een groter aantal private actoren.

Wat de technische vereisten betreft, worden websites of applicaties als toegankelijk beschouwd indien de volgende elementen zijn gegarandeerd (in overeenstemming met de algemene beginselen van de ETW en de bijbehorende technische normen):

  • De bruikbaarheid van de inhoud van de dienst door de gebruiker;
  • De bruikbaarheid van de aangeboden informatie, gekenmerkt door:
    • Gemak en eenvoud in gebruik, waarbij onder andere wordt gewaarborgd dat de te ondernemen acties om diensten en informatie te verkrijgen steeds uniform zijn.
    • Efficiëntie in gebruik, waarbij onder andere de scheiding tussen inhoud, presentatie en werkingswijze van de interfaces wordt gewaarborgd, evenals de mogelijkheid om informatie via verschillende zintuiglijke kanalen beschikbaar te maken.
    • Doeltreffendheid in gebruik en responsiviteit op de behoeften van de gebruiker, waarbij onder andere wordt gewaarborgd dat de vereiste acties om diensten en informatie correct te verkrijgen onafhankelijk zijn van het gebruikte apparaat voor de toegang.
    • Tevredenheid in gebruik, waarbij onder andere toegang tot de dienst en informatie wordt gewaarborgd zonder onterecht ongemak of beperkingen voor de gebruiker.

In haar meest recente formulering is de toepassing van deze wetgeving (Europese Toegankelijkheidswet – ETW) uitgebreid tot diverse categorieën, waaronder grote ondernemingen, waaronder CA Auto Bank S.p.A.

Meldingen

De wetgeving voorziet ook dat elke belanghebbende de entiteiten waarop de wet van toepassing is, kan wijzen op elk niet-voldoen van websites en applicaties aan de toegankelijkheidsbeginselen. Wat CA Auto Bank S.p.A. betreft, kunnen meldingen over toegankelijkheid worden ingediend via het e-mailadres customercare.belux@ca-autobank.com. De melding moet verplicht de URL van de website of de naam van de applicatie waarnaar zij verwijst, bevatten. CA Auto Bank S.p.A. verbindt zich ertoe om binnen 30 dagen na ontvangst op de meldingen te reageren.

Indien de reactie onbevredigend wordt geacht of indien er geen reactie volgt binnen de bovengenoemde termijn, kan de belanghebbende een melding indienen bij de bevoegde Belgische toezichthoudende autoriteit voor bank- en handelsdiensten, namelijk de Economische Inspectie van de FOD Economie, via het e-mailadres: toegankelijkheid-accessibilite@economie.fgov.be.